Słownik pojęć IT dla początkujących

słownik pojęć it

16.12.2023 by Aneta Wodarz-Krasnodębska

Wstep 

Dostałeś właśnie swoją pierwszą pracę w IT lub postanowiłeś się przebranżowić i postawić swoje pierwsze kroki w IT? Nigdy wcześniej nie pracowałeś w tej branży, więc kompletnie nie wiesz, czego się spodziewać, a tym bardziej nie chcesz popełnić jakieś gafy, gdy na daily zespół będzie rozmawiać o czymś ważnym?

Zanim zdobędziesz doświadczenie i niezbędną wiedzę minie trochę czasu, ale podstawy możesz poznać już teraz, dzięki czemu trudne początki w IT będą dla Ciebie łatwiejsze i przyjemniejsze, dlatego poniżej przedstawiamy listę najważniejszych słów w IT przedstawionych w banalnie prosty sposób, tak że zrozumiesz o co chodzi, nawet, gdy to będzie Twój pierwszy kontakt z danym słowem.

 Jakie słowa w takim razie musisz znać w IT, żeby zrozumieć innych?

 

404

To błąd, który informuje Cię, że nie możesz odnaleźć szukanej przez Ciebie strony internetowej. Dla przykładu, jeśli zamiast adresu strony https://www.babazhr.pl przypadkiem wpiszesz https://www.babazhr.pl/service (która nie istnieje), pojawi Ci się błąd 404.

 

Agile

To taka elastyczna metoda/styl pracy w projektach, który polega na tym, że zamiast dostarczać projekt jednorazowo w całości, dostarczacie go po kolei, w małych kawałkach i po drodze dostosowujecie się do potrzeb klienta.

 

A/B Testing

Metoda testowania 2 wersji, np. Aplikacji lub strony internetowej w celu weryfikacji, która z nich osiąga lepsze wyniki.

 

API

To rodzaj zestawu narzędzi i zasad, pozwalający przesyłać informacje i korzystać z funkcji innych programów bez konieczności zrozumienia ich działania, dzięki czemu programiści mogą tworzyć nowe aplikacje, bez konieczności robienia wszystkiego od zera.

 

Architecture

Dotyczy sposobu w jakim projektowane, organizowane i budowane są aplikacje lub oprogramowanie, dzięki czemu są bardziej efektywne, skalowalne i niezawodne.

 

Asana

Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.

 

ASAP

As soon as possible – ktoś zrobi coś lub powinien coś zrobić najszybciej jak tylko będzie mógł

 

Backend

To kulisy aplikacji lub oprogramowania, gdzie ptrzetwarzane są dane i są interakcje z bazą danych. Najprostszy przykład: kuchnia w restauracji, gdzie przygotowywane są posiłki, ale klienci widzą tylko posiłki na talerzach.

 

Backlog

Gdy coś jest w „backlogu” oznacza to, że jest na liście rzeczy do zrobienia lub wymagań do uwzględnienia w projekcie, ale nie została w związku z nimi podjęta jeszcze żadna aktywność, czy zaplanowanie w czasie.

 

Billable

Billable oznacza, że coś, czym się zajmujecie uznane jest jako praca, za którą można wystawić klientowi fakturę.

 

BRB

„Be right back” – taki status możesz na przykład ustawić sobie na Slacku, kiedy idziesz zjeść lunch

 

BSOD

Niebieski ekran awarii na Windowsie, informujący użytkownika o krytycznym błędzie systemowym.

 

Bug

Po prostu błąd, który powoduje błędne działanie oprogramowania, systemu, czy aplikacji.

 

CI/CD

Continuous Integration/Continuous Deployment to taki sposób organizacji pracy nad projektem, polegający na tym, że gdy developerzy pracują samodzielnie nad swoim kodem, to cała ich praca łączona jest w jeden wspólny projekt, a ten umieszczamy jest na jednym serwerze. Dzięki temu wszyscy będą mogli z niego skorzystać i będzie on aktualizowany automatycznie po wszystkich zmianach kodu.

 

ClickUp

Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.

 

Cloud Computing

To wynajmowanie miejsca w chmurze na Twoje dane, pliki czy zadania, do których masz dostęp z różnych urządzeń, ale nie wymaga to posiadania przez Ciebie „tej konkretnej przestrzeni”.

 

CMS

Popularnym przykładem CMS jest WordPress, gdzie żeby stworzyć samodzielnie swoją stronę internetową lub sklep internetowy nie musisz umieć pisać kodu, a wystarczy, że skorzystasz z gotowych elementów graficznych dostarczanych właśnie przez ten CMS.

 

Code Review

To taki proces, w którym jeden programista ocenia i analizuje kod napisany przez drugiego, aby zapewnić i sprawdzić jakość i poprawność tego kodu.

 

Commit

Zatwierdzanie zmian w kodzie źródłowym w systemie kontroli wersji/GIT.

 

Compiler

Możesz porównać to z tłumaczeniem języka na inny język. Compiler dba o to, aby kod napisany przez programistę był zrozumiały dla procesora komputera. Tym samym wykonywał dokładnie te zadania, które ma wykonać.

 

Confluence

Narzędzie do zarządzania wiedzą w projektach. Jest to platforma umożliwiająca tworzenie, edytowanie i organizowanie treści, dokumentacji oraz informacji w sposób łatwy do udostępniania i współpracy wewnątrz zespołów.

 

Containerization

Popularne narzędzie do konteneryzacji to Docker. Konteneryzacja izoluje aplikacje na Twoim komputerze lub w chmurze od innych aplikacji, dzięki czemu każda z nich może działać w swoim oddzielnym środowisku nie wpływając na działanie innych, tym samym działanie aplikacji jest takie same niezależnie od tego, czy jest na Twoim komputerze, czy w chmurze.

 

Content Marketing

Pisanie i tworzenie wartościowych treści, postów, tekstów, video w internecie, w celu przyciągnięcia zainteresowania klientów.

 

CRM

To taki system do obsługi procesów związanych z klientami, dzięki czemu w łatwy sposób możesz śledzić ich dane kontaktowe, historię komunikacji, etapy procesu sprzedażowego i ich dotychczasowe zakupy.

 

CTA

„Call to action” – zachęcanie do podjęcia konkretnej reakcji, np. „kup teraz”, „kliknij, aby dowiedzieć się więcej”

 

Daily/Stand-up

Codzienne I krótkie (15 min max) spotkanie całego zespołu projektowego, na którym każdy informuje, czym się zajmuje, jaki jest tego postęp i jakie ma dalsze plany.

 

Data structures

Sposób organizowania i przechowywania danych w pamięci komputera lub innym magazynie danych, który pomaga w odpowiednim realizowaniu zadań w oprogramowaniu.

 

Debbuging

Proces identyfikowania i naprawiania wszystkich błędów w kodzie.

 

Delivery manager

Project Manager zajmuje się zarządzaniem całym projektem, a Delivery Manager skupia się na skutecznym dostarczaniu produktu lub usługi, która ma powstać w ramach tego projektu.

 

Demo

Prezentacja przed klientem działającej wersji produktu lub jego funkcjonalności.

 

Dependencies

Pewne elementy zależą od innych, co oznacza, że niektóre elementy nie mogą być wykonane lub użyte, dopóki inne nie zostaną skończone.

 

Deploy

To ostatni etap w procesie tworzenia oprogramowania. Oznacza, że oprogramowanie jest gotowe do wykorzystania przez użytkowników końcowych.

 

Devops

To połączenie i zintegrowanie działu programistycznego i operacyjnego, po to, aby oprogramowanie było wytwarzane szybciej, lepiej i niezawodniej.

 

Discord

Komunikator/chat internetowy pozwalający zespołom na komunikację pisaną, video calle, przesyłanie sobie plików i informacji.

 

Documentation

Dokumentacja projektowa/techniczna opisująca projekt i kod źródłowy.

 

End users

Użytkownicy końcowi, którzy na co dzień będą korzystać z danego oprogramowania.

 

EOD/EOB

„End of Day”/”End of Business”

 

Fixed price

Model płatności, w którym klient płaci z góry ustaloną kwotę za określoną pracę.

 

Framework

Gotowy zestaw narzędzi, reguł i struktur, który programiści mogą wykorzystać do tworzenia oprogramowania, bez konieczności pisania podstawowych funkcji czy struktur.

 

Frontend

To część oprogramowania dotycząca wyglądu i zachowania aplikacji widzianej oczami użytkownika końcowego. Na przykładzie restauracji: Twój obiad, który został podany Tobie przez kelnera to frontend, a przygotowany został przez kuchnię (backend).

 

Fullstack

Odnosi się do developera, który posiada umiejętności zarówno z obszaru frontendu jak i backendu.

 

GIT/Version Control

System, który kontroluje i pozwala śledzić wszystkie zmiany w kodzie, w tym pracę programistów.

 

Google Meet

Platforma do wideokonferencji i komunikacji zespołu.

 

IDE

Narzędzie ułatwiające pisanie, testowanie i debuggowanie kodu.

 

Jira

Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.

 

Kanban

To taka metoda zarządzania projektem, która polega na tym, że dzieli się zadania na tablicy, np. na „to do”, „in progres” czy „to review”, dzięki czemu w łatwy sposób patrząc na tablicę można zweryfikować postęp prac na projektem i śledzić jego postępy.

 

Kudos

Pochwała dla czyjejś pracy.

 

Machine learning

Dziedzina sztucznej inteligencji, która pozwala komputerem uczyć się na podstawie danych i samodzielnie podejmować decyzje.

 

Merge

Łączenie dwóch wersji kodu w jeden.

 

Monday

Początek nowego tygodnia pracy. Jeśli ktoś mówi, że coś zajmie 3 Mondays, oznacza to, zajmie to prawdopodobnie 3 tygodnie.

 

MS Teams

Komunikator/chat internetowy pozwalający zespołom na komunikację pisaną, video calle, przesyłanie sobie plików i informacji.

 

MVP

Najprostsza działająca wersja produktu.

 

Native App

Aplikacja napisana w języku dedykowanym dla danej platformy, np. iOS lub Android.

 

Notion

Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.

 

Object-oriented programming (OOP)

To sposób programowania, w którym myślimy o oprogramowaniu jak o zbiorze obiektów, w którym każde ma swoje właściwości i zachowania, dzięki którym kod staje się bardziej zorganizowany i modułowy.

 

Open source

Publicznie udostępnione oprogramowanie z kodem źrodłowym.

 

Performance testing

Testowanie wydajności oprogramowania, np. pod kątem zwiększenia ilości użytkowników w tym samym czasie.

 

Project Manager

Project Manager zajmuje się zarządzaniem całym projektem. Planuje, organizuje, nadzoruje i kontroluje wszystkie aspekty związane z projektem.

 

Prototype

Wstępna wersja produktu. Prototyp często powstaje, aby przetestować produkt.

 

Pull Request (PR)

Gdy programista dokona jakiś zmian w kodzie i chce żeby zostały one włączone w głównym projekcie musi zrobić Pull Request, a wtedy kod zostanie przejrzany przez innych programistów.

 

Quality Assurance

Testowanie i kontrola w celu zapewnienia odpowiedniej jakości oprogramowania.

 

Redmine

Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.

 

Refactoring

Proces poprawiania kodu, aby był czytelny i efektywny, bez wpływania na jego zachowania.

 

Regression testing

Testy mające za zadanie upewnić się, czy nowe zmiany w kodzie nie wpłynęły negatywnie na konkretną funkcjonalność.

 

Release

Wydanie nowej wersji oprogramowania lub produktu.

 

Remote Desktop

Narzędzie, które umożliwi zdalny dostęp do komputera, np. gdy admin systemu będzie chciał Ci na odległość nadać jakieś dostępy.

 

Repository

Miejsce przechowywania kodu i całej jego historii.

 

Risk management

Weryfikacja, ocena i minimalizacja potencjalnych problemów i ryzyk w projekcie.

 

Retrospective

Spotkanie zespołu po zakończeniu okresu pracy, w trakcie którego analizowane są sukcesy, trudności pracy, dzięki czemu ma to usprawnić przyszłą pracę.

 

Saas

Oprogramowanie, którego nie musisz u siebie instalować, a które działa w chmurze. Przykładem są wszelkie aplikacje działające w przeglądarce, takie jak np. Google Docs, Canva.

 

Scalability

Zdolność systemu do dostosowania się do np. rosnącej liczby użytkowników.

 

Scrum

Metodologia zarządzania projektem, w którym pracę dzieli się na krótkie okresy pracy „sprinty”, po których analizuje się postępy tej pracy i planuje kolejne kroki realizacji zadań.

 

Scrum Master

Osoba odpowiedzialna za przestrzeganie zasad i praktyk Scrum w zespole.

 

SDLC (Software Development Life Cycle)

Cykl życia tworzenia oprogramowania, obejmujący różne fazy, takie jak analiza, projektowanie, implementacja i testowanie.

 

Server

Urządzenie, które udostępnia usługi i dane innym urządzeniom podpiętym w tej samej sieci. Przykładem analogicznym do działania serwera będzie modem internetowy, który pozwala wszystkim urządzeniom podpiętym do niego korzystać z tego samego internetu. Serwer robi to samo, tylko, ze dotyczy to nie internetu, a konkretnych usług i danych trzymanych na tym serwerze.

 

Slack

Komunikator/chat internetowy pozwalający zespołom na komunikację pisaną, video calle, przesyłanie sobie plików i informacji.

 

Sprint

W Scrumie krótkie okresy czasu (np. 1-2 tygodniowe), w którym zespół pracuje nad wybranymi zadaniami, po których analizuje postęp pracy i planuje kolejne zadaniach, na kolejne sprinty.

 

Sprint review

Spotkanie zespołu po zakończeniu sprintu, na którym prezentowane są sukcesy i omawiane są dalsze kroki i działania w projekcie.

 

Stand-up/Daily

Codzienne I krótkie (15 min max) spotkanie całego zespołu projektowego, na którym każdy informuje, czym się zajmuje, jaki jest tego postęp i jakie ma dalsze plany.

 

Story point

Określenie trudności lub złożoności jakiegoś zadania.

 

Ticket/Task

„Zlecenie” na dane zadanie, bug lub wymaganie w projekcie, które trzeba zrealizować.

 

Time and material

Metoda płatności, w której klient płaci za czas który został przepracowany lub materiał, który został wykorzystany. Jeśli za czas, to przykładowym rozliczeniem będzie: 10h pracy zespołu x 100$/h = klient zapłaci 1000$ w modelu „time and material”.

 

Trello

Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.

 

UI

User Interface, czyli interfejs użytkownika UI – wszystkie elementy, które widzisz na ekranie i z którymi możesz wchodzić w interakcję, na przykład przyciski, menu, ikony czy pola tekstowe.

 

Unit testing

Testy poszczególnych elementów oprogramowania, aby upewnić się, czy działają poprawnie.

 

Usability

Właściwość danego oprogramowania, którego celem jest sprawienie, aby ludziom łatwo, skutecznie i bez zbędnych trudności korzystało się z danego produktu, aplikacji czy strony internetowej.

 

User story

Zrozumiała dla klienta, krótka informacja o wymaganiach związanych z daną funkcjonalnością, która aplikacja/projekt powinny spełnić/posiadać.

 

UX

User experience, czyli takie projektowanie produktów, strony internetowej, czy aplikacji, aby doświadczenia użytkowników były jak najlepsze i najprzyjemniejsze, co wpłynie pozytywnie na odbiór tego produktu.

 

VPN

Wirtualna sieć prywatna umożliwiająca bezpieczne łączenie się z internetem. Z VPN możesz korzystać np. wtedy, gdy chcesz oglądać filmy z jakieś platfmormie streamingowej, która udostępnia dostęp tylko dla userów będących na terenie dane kraju, a Ty akurat jesteś gdzieś indziej. VNP pozwoli Ci połączyć się tak jak jakbyś był w tym kraju.

 

Waterfall

Model projektowania i pracy nad projektem, polegający na tym, że zadania realizowane są jedno po drugim, a każde zadanie zależne jest od tego, czy poprzednie zostało zrealizowane.

 

Website optimization

Optymalizacja strony mająca na celu poprawienie jej wydajności i efektywności.

 

Wireframe

Szkic/plan interfejsu użytkownika w aplikacji, na stronie internetowej, przedstawiający plan układu elementów na stronie, bez designu.

 

Zoom

Platforma do wideokonferencji i komunikacji zespołu.

 

Zakończenie

Zaczynając swoją pracę w IT jeszcze wiele usłyszysz nowych pojęć, które sprawią, że zaczniesz się zastanawiać, czy to na pewno miejsce dla Ciebie, ale nie przejmuj się tym. Z czasem będzie coraz lepiej i będziesz sprawniej poruszać w nowym otoczeniu. Mam nadzieję, że powyższa lista pomoże Ci w trudnych początkach, a jeśli jest coś co Twoim zdaniem powinno tu zostać jeszcze dodane, daj nam znać.

 

Koszyk
Przewijanie do góry