Zastanawiasz się, jak wygląda typowa struktura stanowisk w dziale HR?...
Read More
Słownik pojęć IT dla początkujących

16.12.2023 by Aneta Wodarz-Krasnodębska
Wstep
Dostałeś właśnie swoją pierwszą pracę w IT lub postanowiłeś się przebranżowić i postawić swoje pierwsze kroki w IT? Nigdy wcześniej nie pracowałeś w tej branży, więc kompletnie nie wiesz, czego się spodziewać, a tym bardziej nie chcesz popełnić jakieś gafy, gdy na daily zespół będzie rozmawiać o czymś ważnym?
Zanim zdobędziesz doświadczenie i niezbędną wiedzę minie trochę czasu, ale podstawy możesz poznać już teraz, dzięki czemu trudne początki w IT będą dla Ciebie łatwiejsze i przyjemniejsze, dlatego poniżej przedstawiamy listę najważniejszych słów w IT przedstawionych w banalnie prosty sposób, tak że zrozumiesz o co chodzi, nawet, gdy to będzie Twój pierwszy kontakt z danym słowem.
Jakie słowa w takim razie musisz znać w IT, żeby zrozumieć innych?
404
To błąd, który informuje Cię, że nie możesz odnaleźć szukanej przez Ciebie strony internetowej. Dla przykładu, jeśli zamiast adresu strony https://www.babazhr.pl przypadkiem wpiszesz https://www.babazhr.pl/service (która nie istnieje), pojawi Ci się błąd 404.
Agile
To taka elastyczna metoda/styl pracy w projektach, który polega na tym, że zamiast dostarczać projekt jednorazowo w całości, dostarczacie go po kolei, w małych kawałkach i po drodze dostosowujecie się do potrzeb klienta.
A/B Testing
Metoda testowania 2 wersji, np. Aplikacji lub strony internetowej w celu weryfikacji, która z nich osiąga lepsze wyniki.
API
To rodzaj zestawu narzędzi i zasad, pozwalający przesyłać informacje i korzystać z funkcji innych programów bez konieczności zrozumienia ich działania, dzięki czemu programiści mogą tworzyć nowe aplikacje, bez konieczności robienia wszystkiego od zera.
Architecture
Dotyczy sposobu w jakim projektowane, organizowane i budowane są aplikacje lub oprogramowanie, dzięki czemu są bardziej efektywne, skalowalne i niezawodne.
Asana
Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.
ASAP
As soon as possible – ktoś zrobi coś lub powinien coś zrobić najszybciej jak tylko będzie mógł
Backend
To kulisy aplikacji lub oprogramowania, gdzie ptrzetwarzane są dane i są interakcje z bazą danych. Najprostszy przykład: kuchnia w restauracji, gdzie przygotowywane są posiłki, ale klienci widzą tylko posiłki na talerzach.
Backlog
Gdy coś jest w „backlogu” oznacza to, że jest na liście rzeczy do zrobienia lub wymagań do uwzględnienia w projekcie, ale nie została w związku z nimi podjęta jeszcze żadna aktywność, czy zaplanowanie w czasie.
Billable
Billable oznacza, że coś, czym się zajmujecie uznane jest jako praca, za którą można wystawić klientowi fakturę.
BRB
„Be right back” – taki status możesz na przykład ustawić sobie na Slacku, kiedy idziesz zjeść lunch
BSOD
Niebieski ekran awarii na Windowsie, informujący użytkownika o krytycznym błędzie systemowym.
Bug
Po prostu błąd, który powoduje błędne działanie oprogramowania, systemu, czy aplikacji.
CI/CD
Continuous Integration/Continuous Deployment to taki sposób organizacji pracy nad projektem, polegający na tym, że gdy developerzy pracują samodzielnie nad swoim kodem, to cała ich praca łączona jest w jeden wspólny projekt, a ten umieszczamy jest na jednym serwerze. Dzięki temu wszyscy będą mogli z niego skorzystać i będzie on aktualizowany automatycznie po wszystkich zmianach kodu.
ClickUp
Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.
Cloud Computing
To wynajmowanie miejsca w chmurze na Twoje dane, pliki czy zadania, do których masz dostęp z różnych urządzeń, ale nie wymaga to posiadania przez Ciebie „tej konkretnej przestrzeni”.
CMS
Popularnym przykładem CMS jest WordPress, gdzie żeby stworzyć samodzielnie swoją stronę internetową lub sklep internetowy nie musisz umieć pisać kodu, a wystarczy, że skorzystasz z gotowych elementów graficznych dostarczanych właśnie przez ten CMS.
Code Review
To taki proces, w którym jeden programista ocenia i analizuje kod napisany przez drugiego, aby zapewnić i sprawdzić jakość i poprawność tego kodu.
Commit
Zatwierdzanie zmian w kodzie źródłowym w systemie kontroli wersji/GIT.
Compiler
Możesz porównać to z tłumaczeniem języka na inny język. Compiler dba o to, aby kod napisany przez programistę był zrozumiały dla procesora komputera. Tym samym wykonywał dokładnie te zadania, które ma wykonać.
Confluence
Narzędzie do zarządzania wiedzą w projektach. Jest to platforma umożliwiająca tworzenie, edytowanie i organizowanie treści, dokumentacji oraz informacji w sposób łatwy do udostępniania i współpracy wewnątrz zespołów.
Containerization
Popularne narzędzie do konteneryzacji to Docker. Konteneryzacja izoluje aplikacje na Twoim komputerze lub w chmurze od innych aplikacji, dzięki czemu każda z nich może działać w swoim oddzielnym środowisku nie wpływając na działanie innych, tym samym działanie aplikacji jest takie same niezależnie od tego, czy jest na Twoim komputerze, czy w chmurze.
Content Marketing
Pisanie i tworzenie wartościowych treści, postów, tekstów, video w internecie, w celu przyciągnięcia zainteresowania klientów.
CRM
To taki system do obsługi procesów związanych z klientami, dzięki czemu w łatwy sposób możesz śledzić ich dane kontaktowe, historię komunikacji, etapy procesu sprzedażowego i ich dotychczasowe zakupy.
CTA
„Call to action” – zachęcanie do podjęcia konkretnej reakcji, np. „kup teraz”, „kliknij, aby dowiedzieć się więcej”
Daily/Stand-up
Codzienne I krótkie (15 min max) spotkanie całego zespołu projektowego, na którym każdy informuje, czym się zajmuje, jaki jest tego postęp i jakie ma dalsze plany.
Data structures
Sposób organizowania i przechowywania danych w pamięci komputera lub innym magazynie danych, który pomaga w odpowiednim realizowaniu zadań w oprogramowaniu.
Debbuging
Proces identyfikowania i naprawiania wszystkich błędów w kodzie.
Delivery manager
Project Manager zajmuje się zarządzaniem całym projektem, a Delivery Manager skupia się na skutecznym dostarczaniu produktu lub usługi, która ma powstać w ramach tego projektu.
Demo
Prezentacja przed klientem działającej wersji produktu lub jego funkcjonalności.
Dependencies
Pewne elementy zależą od innych, co oznacza, że niektóre elementy nie mogą być wykonane lub użyte, dopóki inne nie zostaną skończone.
Deploy
To ostatni etap w procesie tworzenia oprogramowania. Oznacza, że oprogramowanie jest gotowe do wykorzystania przez użytkowników końcowych.
Devops
To połączenie i zintegrowanie działu programistycznego i operacyjnego, po to, aby oprogramowanie było wytwarzane szybciej, lepiej i niezawodniej.
Discord
Komunikator/chat internetowy pozwalający zespołom na komunikację pisaną, video calle, przesyłanie sobie plików i informacji.
Documentation
Dokumentacja projektowa/techniczna opisująca projekt i kod źródłowy.
End users
Użytkownicy końcowi, którzy na co dzień będą korzystać z danego oprogramowania.
EOD/EOB
„End of Day”/”End of Business”
Fixed price
Model płatności, w którym klient płaci z góry ustaloną kwotę za określoną pracę.
Framework
Gotowy zestaw narzędzi, reguł i struktur, który programiści mogą wykorzystać do tworzenia oprogramowania, bez konieczności pisania podstawowych funkcji czy struktur.
Frontend
To część oprogramowania dotycząca wyglądu i zachowania aplikacji widzianej oczami użytkownika końcowego. Na przykładzie restauracji: Twój obiad, który został podany Tobie przez kelnera to frontend, a przygotowany został przez kuchnię (backend).
Fullstack
Odnosi się do developera, który posiada umiejętności zarówno z obszaru frontendu jak i backendu.
GIT/Version Control
System, który kontroluje i pozwala śledzić wszystkie zmiany w kodzie, w tym pracę programistów.
Google Meet
Platforma do wideokonferencji i komunikacji zespołu.
IDE
Narzędzie ułatwiające pisanie, testowanie i debuggowanie kodu.
Jira
Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.
Kanban
To taka metoda zarządzania projektem, która polega na tym, że dzieli się zadania na tablicy, np. na „to do”, „in progres” czy „to review”, dzięki czemu w łatwy sposób patrząc na tablicę można zweryfikować postęp prac na projektem i śledzić jego postępy.
Kudos
Pochwała dla czyjejś pracy.
Machine learning
Dziedzina sztucznej inteligencji, która pozwala komputerem uczyć się na podstawie danych i samodzielnie podejmować decyzje.
Merge
Łączenie dwóch wersji kodu w jeden.
Monday
Początek nowego tygodnia pracy. Jeśli ktoś mówi, że coś zajmie 3 Mondays, oznacza to, zajmie to prawdopodobnie 3 tygodnie.
MS Teams
Komunikator/chat internetowy pozwalający zespołom na komunikację pisaną, video calle, przesyłanie sobie plików i informacji.
MVP
Najprostsza działająca wersja produktu.
Native App
Aplikacja napisana w języku dedykowanym dla danej platformy, np. iOS lub Android.
Notion
Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.
Object-oriented programming (OOP)
To sposób programowania, w którym myślimy o oprogramowaniu jak o zbiorze obiektów, w którym każde ma swoje właściwości i zachowania, dzięki którym kod staje się bardziej zorganizowany i modułowy.
Open source
Publicznie udostępnione oprogramowanie z kodem źrodłowym.
Performance testing
Testowanie wydajności oprogramowania, np. pod kątem zwiększenia ilości użytkowników w tym samym czasie.
Project Manager
Project Manager zajmuje się zarządzaniem całym projektem. Planuje, organizuje, nadzoruje i kontroluje wszystkie aspekty związane z projektem.
Prototype
Wstępna wersja produktu. Prototyp często powstaje, aby przetestować produkt.
Pull Request (PR)
Gdy programista dokona jakiś zmian w kodzie i chce żeby zostały one włączone w głównym projekcie musi zrobić Pull Request, a wtedy kod zostanie przejrzany przez innych programistów.
Quality Assurance
Testowanie i kontrola w celu zapewnienia odpowiedniej jakości oprogramowania.
Redmine
Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.
Refactoring
Proces poprawiania kodu, aby był czytelny i efektywny, bez wpływania na jego zachowania.
Regression testing
Testy mające za zadanie upewnić się, czy nowe zmiany w kodzie nie wpłynęły negatywnie na konkretną funkcjonalność.
Release
Wydanie nowej wersji oprogramowania lub produktu.
Remote Desktop
Narzędzie, które umożliwi zdalny dostęp do komputera, np. gdy admin systemu będzie chciał Ci na odległość nadać jakieś dostępy.
Repository
Miejsce przechowywania kodu i całej jego historii.
Risk management
Weryfikacja, ocena i minimalizacja potencjalnych problemów i ryzyk w projekcie.
Retrospective
Spotkanie zespołu po zakończeniu okresu pracy, w trakcie którego analizowane są sukcesy, trudności pracy, dzięki czemu ma to usprawnić przyszłą pracę.
Saas
Oprogramowanie, którego nie musisz u siebie instalować, a które działa w chmurze. Przykładem są wszelkie aplikacje działające w przeglądarce, takie jak np. Google Docs, Canva.
Scalability
Zdolność systemu do dostosowania się do np. rosnącej liczby użytkowników.
Scrum
Metodologia zarządzania projektem, w którym pracę dzieli się na krótkie okresy pracy „sprinty”, po których analizuje się postępy tej pracy i planuje kolejne kroki realizacji zadań.
Scrum Master
Osoba odpowiedzialna za przestrzeganie zasad i praktyk Scrum w zespole.
SDLC (Software Development Life Cycle)
Cykl życia tworzenia oprogramowania, obejmujący różne fazy, takie jak analiza, projektowanie, implementacja i testowanie.
Server
Urządzenie, które udostępnia usługi i dane innym urządzeniom podpiętym w tej samej sieci. Przykładem analogicznym do działania serwera będzie modem internetowy, który pozwala wszystkim urządzeniom podpiętym do niego korzystać z tego samego internetu. Serwer robi to samo, tylko, ze dotyczy to nie internetu, a konkretnych usług i danych trzymanych na tym serwerze.
Slack
Komunikator/chat internetowy pozwalający zespołom na komunikację pisaną, video calle, przesyłanie sobie plików i informacji.
Sprint
W Scrumie krótkie okresy czasu (np. 1-2 tygodniowe), w którym zespół pracuje nad wybranymi zadaniami, po których analizuje postęp pracy i planuje kolejne zadaniach, na kolejne sprinty.
Sprint review
Spotkanie zespołu po zakończeniu sprintu, na którym prezentowane są sukcesy i omawiane są dalsze kroki i działania w projekcie.
Stand-up/Daily
Codzienne I krótkie (15 min max) spotkanie całego zespołu projektowego, na którym każdy informuje, czym się zajmuje, jaki jest tego postęp i jakie ma dalsze plany.
Story point
Określenie trudności lub złożoności jakiegoś zadania.
Ticket/Task
„Zlecenie” na dane zadanie, bug lub wymaganie w projekcie, które trzeba zrealizować.
Time and material
Metoda płatności, w której klient płaci za czas który został przepracowany lub materiał, który został wykorzystany. Jeśli za czas, to przykładowym rozliczeniem będzie: 10h pracy zespołu x 100$/h = klient zapłaci 1000$ w modelu „time and material”.
Trello
Narzędzie do zarządzania projektami, śledzenia zadań i ich postępu oraz trackowania czasu pracy poświęconego na zadania.
UI
User Interface, czyli interfejs użytkownika UI – wszystkie elementy, które widzisz na ekranie i z którymi możesz wchodzić w interakcję, na przykład przyciski, menu, ikony czy pola tekstowe.
Unit testing
Testy poszczególnych elementów oprogramowania, aby upewnić się, czy działają poprawnie.
Usability
Właściwość danego oprogramowania, którego celem jest sprawienie, aby ludziom łatwo, skutecznie i bez zbędnych trudności korzystało się z danego produktu, aplikacji czy strony internetowej.
User story
Zrozumiała dla klienta, krótka informacja o wymaganiach związanych z daną funkcjonalnością, która aplikacja/projekt powinny spełnić/posiadać.
UX
User experience, czyli takie projektowanie produktów, strony internetowej, czy aplikacji, aby doświadczenia użytkowników były jak najlepsze i najprzyjemniejsze, co wpłynie pozytywnie na odbiór tego produktu.
VPN
Wirtualna sieć prywatna umożliwiająca bezpieczne łączenie się z internetem. Z VPN możesz korzystać np. wtedy, gdy chcesz oglądać filmy z jakieś platfmormie streamingowej, która udostępnia dostęp tylko dla userów będących na terenie dane kraju, a Ty akurat jesteś gdzieś indziej. VNP pozwoli Ci połączyć się tak jak jakbyś był w tym kraju.
Waterfall
Model projektowania i pracy nad projektem, polegający na tym, że zadania realizowane są jedno po drugim, a każde zadanie zależne jest od tego, czy poprzednie zostało zrealizowane.
Website optimization
Optymalizacja strony mająca na celu poprawienie jej wydajności i efektywności.
Wireframe
Szkic/plan interfejsu użytkownika w aplikacji, na stronie internetowej, przedstawiający plan układu elementów na stronie, bez designu.
Zoom
Platforma do wideokonferencji i komunikacji zespołu.
Zakończenie
Zaczynając swoją pracę w IT jeszcze wiele usłyszysz nowych pojęć, które sprawią, że zaczniesz się zastanawiać, czy to na pewno miejsce dla Ciebie, ale nie przejmuj się tym. Z czasem będzie coraz lepiej i będziesz sprawniej poruszać w nowym otoczeniu. Mam nadzieję, że powyższa lista pomoże Ci w trudnych początkach, a jeśli jest coś co Twoim zdaniem powinno tu zostać jeszcze dodane, daj nam znać.
Najważniejsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej
Chcesz lepiej poznać osobowość i motywację przyszłego pracownika? Sprawdź artykuł...
Read MorePisanie do kandydatów na Linkedinie?
Dowiedz się, jak wyróżnić swoje wiadomości na LinkedIn i skutecznie...
Read MoreKierownik techniczny czy manager nietechniczny?
Jaki jest idealny Project Manager w IT – techniczny ekspert...
Read More